ASPECTES GENERALS

L’any 2023 l’Associació ha commemorat el seu 50è aniversari, que ha coincidit amb el de la mort de Pau Casals. A més de la realització d’actes habituals com cada any, era el moment oportú de mostrar a tothom la història de l’entitat, tot tenint també, un record per als seus fundadors.

La gestió interna s’ha desplegat dins dels termes previstos, amb un lògic augment de l’activitat de l’any. Recordem que l’any anterior havíem donar poders a la vicepresidenta, Magda Gual per tal de que és fes càrrec de tots els aspectes organitzatius interns.

El nombre de persones sòcies era, a 31.12.2023, de 267.

Les diferents activitats, han estat finançades amb fons propis i amb subvencions públiques de la Diputació de Tarragona, i de l’Ajuntament del Vendrell. També hem obtingut una col·laboració de La Caixa.

SINERGIES I COL·LABORACIONS AMB ENTITATS CULTURALS

1. Amb la Fundació Pau Casals

S’ha participat en dos actes importants de la Fundació Pau Casals a Barcelona, els “Diàlegs amb Música” a l’auditori de RBA de Barcelona i la Diada Pau Casals, enguany portant la representació de l’Ajuntament del Vendrell i la de la nostra entitat.

1. Amb altres entitats

A més de la Fundació Pau Casals, es col·labora habitualment amb l’Escola Municipal de Música, el Cor Orfeó Parroquial, Òmnium Cultural, Associació Joan Manén, Nens del Vendrell, Casa Cultural Andalucía García Lorca, l’Orgue del Vendrell, la Biblioteca Pública Terra Baixa i el Casal Català del Conflent.

En concret, s’ha donat suport, com en anys anteriors en la “Diada castellera Pau Casals” de Nens del Vendrell el primer diumenge de maig. També s’ha participat en l’acte institucional corresponent a la Diada Nacional de Catalunya el dia 11 de setembre amb l’ofrena floral a la plaça Bach de Sant Salvador. El Servei de Biblioteques Públiques de Catalunya, ha editat com cada any, un punt de llibre dedicat a Pau Casals i hem realitzat una de les nostres activitats, com fem cada any, a la Casa Cultural Andalucía García Lorca.

Pel que fa a l’entitat Casal de Conflent de Prada, s’han realitzat durant el 2023 diverses visites tendents a explorar vies de col·laboració. En efecte, durant la setmana de l’aniversari de la mort del Mestre vam participar en un dels actes commemoratius a Prada i els vam obsequiar amb productes vendrellencs (ressolis i bufats). També vam ser convidats pel Batlle de Prada al concert de cloenda del Festival Pablo Casals l’agost passat.

L’any 2023 hem deixat de col·laborar com a patrocinadors en el Festival Internacional de Música Pau Casals del Vendrell.

EL CICLE ELS TEUS CLÀSSICS

Esment especial mereix l’acord de col·laboració signat amb l’Associació Joan Manén per al Cicle “Els Teus Clàssics” que tenen lloc, a més del Vendrell, a diverses ciutats de Catalunya, com ara, Barcelona, Reus, Sant Cugat, Manlleu, etc. amb l’objectiu de promoure la divulgació de l’obra de compositors i intèrprets catalans molts d’ells vinculats a Pau Casals i a la seva època. Durant l’any 2023 vam realitzar dos concerts d’aquest Cicle.

DIFUSIÓ: CAMPANYA “FRASES DE CASALS” I PRESÈNCIA A LES XARXES

Hem continuat amb la col·locació de vinils adhesius a aparadors de botigues del Vendrell amb frases de Pau Casals.

També hem incrementat la nostra presència a les xarxes socials (Facebook, Instagram), destacant, per quart any consecutiu, els articles “Tal dia com avui” que, amb el pretext d’una efemèride, s’explica algun aspecte de la vida del Mestre o del seu entorn.

SOLIDARITAT

En l’àmbit solidari l’entitat ha assignat, com és costum, un ajut a estudis de violoncel a un alumne de l’Escola Municipal de Música i, a més, ha donat suport a la iniciativa “Fem Pinya” que gestiona la colla castellera Nens del Vendrell. També s’ha donat suport a Open Arms, d’ajuda als refugiats, al Banc dels Aliments i a la Marató de TV3.

ACTIVITATS CONCRETES DEL 2023

DIMECRES MUSICALS

Entre gener i juny, tots dos inclosos, s’han organitzat els sis Dimecres Musicals:

Gener, 25 Recital Rusiñol i el Modernisme (Griselda Ramón i Àlex Jordi).

Febrer, 23 Conferència Els inicis de l’AMPC (Albert Solé).

Març, 23 Conferència i recital sobre el Cant Gregorià (Josep Maria Masclans).

Abril, 26 Concert a càrrec d’alumnes de l’EMMPAC.

Maig, 24 Cicle Els Teus Clàssics: Recital Sonata, Sonatina, Sonatèlia (Patrícia de No i Emili Brugalla).

Juny 28, Història del Rock (Sonic Brother)

HISTÒRIA DE CINQUANTA ANYS: EXPOSICIÓ I RECORD DELS FUNDADORS

Unes de les accions més rellevants de l’any 2023 ha estat l’Exposició de les activitats realitzades per l’entitat fins avui.

Durant tot el mes d’octubre es va poder visitar a la Sala del Portal del Pardo, del Vendrell amb una afluència de prop de 900 persones.

L’Associació Musical Pau Casals ha rebut moltes felicitacions. Ha estat possible gràcies a l’aportació de material gràfic i audiovisual del Museu Deu, Fundació Apel·les Fenosa, la colla castellera Nens del Vendrell, l’Auditori Pau Casals, l’arxiu comarcal i diversos particulars, i també de la mateixa Associació, la documentació de la qual és dipositada a l’Arxiu Comarcal.

Un cop acabada l’exhibició al Vendrell s’ha ofert als altres municipis del Baix Penedès.

També cal destacar que es va dedicar una vetllada entranyable a recordar els primers passos que van donar els fundadors de l’entitat. Va ser a l’Auditori del Tívoli del Vendrell amb la projecció d’audiovisuals històrics de l’Associació Musical Pau Casals i la intervenció de diverses persones.

ACTES DEL MES PAU CASALS

Activitat

23 setembre. JORNADA INAUGURAL

• Poema per a la Diada de la Pau, Mireia Juanola (rapsode)